Yellowstone National Park - Reisverslag uit Yellowstone, Verenigde Staten van Jan-Evert Joosen - WaarBenJij.nu Yellowstone National Park - Reisverslag uit Yellowstone, Verenigde Staten van Jan-Evert Joosen - WaarBenJij.nu

Yellowstone National Park

Door: Jan-Evert

Blijf op de hoogte en volg Jan-Evert

08 Augustus 2015 | Verenigde Staten, Yellowstone

Eén mijl in 45 minuten.
Een topprestatie voor ons ‘beest’. Onderweg naar Yellowstone, een van de trekkers in Amerika. Bijna 9000 km2 groot. Zou een ritje van 89 mijl zijn meldde het eerste bord om de hoek bij het hotel. Het werd iets meer want onderweg waren we afgeleid door een paars-groen geschilderd ‘bar-café achtig gebouwtje’ ergens op een kruispunt. Foto!! Daarna weer snel in de auto en door. Na een heleboel mijlen (weliswaar door een prachtig landschap) kwam Ingrid erachter dat we veel te ver naar het oosten waren gereden. We passeren een ander bord. West Yellowstone 88 mijl. Oef. Eén mijl in 45 minuten. Dat was even slikken. We hebben er dus ruim 2 uur over gedaan.

De entree van Yellowstone is als de Franse tolpoorten. Gelukkig kunnen we in de fast lane want we hebben al een pasje gekocht. Even door het open raam zwaaien en we zijn binnen. Dan begint het grote filerijden. De rit hierheen schoot niet op maar dit al helemaal niet. Na ongeveer een half uur blijkt waarom: een eland in de rechterberm. Iedereen wil dat ding dus fotograferen. Daarom duurde het zo lang. We volgen de Madison, een rivier die door heel het park loopt. De weg erlangs is dicht van november tot eind april vanwege sneeuw!

Onder Yellowstone bevindt zich een vulkanische hotspot, wat zich uit in vulkanisme. De grootste vulkanische structuur in de omgeving is de Yellowstonecaldera, een caldera van 65 km die vrijwel het gehele park beslaat. Deze supervulkaan maakt gemiddeld elke 600.000 jaar een grote uitbarsting mee. Bij eerdere grote uitbarstingen bedekten asregens het hele middenwesten van de Verenigde Staten met een laag as. Een nieuwe uitbarsting van een dergelijke omvang zou niet alleen catastrofaal zijn voor de wijde omtrek van het park, maar kan ook een 'vulkanische winter' opleveren die op het gehele noordelijk halfrond nog jarenlang het leven ontwricht.

Als je in Yellowstone bent, kun je niet om de hot springs heen. Grote maar ook kleine bassins waar heet water uit de grond opborrelt. Eromheen vaak gaten waar de stoom uit naar boven spuit. Ook zijn er veel verschillende bassins waar werkelijk prachtige kleuren te zien zijn. Lichtblauw water met veel kalkafzetting, roestbruine stroompjes door de ijzermineralen. Lichtgroen door bacteriën. Het is ‘onwerkelijk’ om te zien. Er zijn looppaden aangelegd op pontons zodat je er helemaal door- en omheen kunt. Wel worden we gewaarschuwd dat je er niet af moet want het blijft thermisch gebied en dus onvoorspelbaar. De grootste bron in het park is de Grand Prismatic Spring; een hete bron in het Midway Geyser Basin. De bron is 75 bij 90 meter en heeft een diepte van 49 meter. Het water heeft een constante temperatuur van 85°C. Gemiddeld komt er 2000 liter water per minuut vrij uit de bron. Doordat het water extreem zuiver is, heeft het een diepe blauwe kleur. De oranje kleur aan de zijkanten wordt veroorzaakt door bacteriën die in de microbiële matten leven langs de randen van de bron, waar het water voldoende is afgekoeld.

In Yellowstone is ook de Grand Canyon of Yellowstone. Een mooi gebied met helemaal onderin de Yellowstonerivier. Het water moet ergens vandaan gekomen zijn. En jawel, we zien de Lower en Upper Falls. Geweldige watermassa’s komen omlaag. Altijd weer een mooi gezicht. We zitten aan de noordkant. Aan de zuidkant loopt een wandelpad waar veel mensen zijn. Op die manier kun je dichtbij de waterval komen. We rijden een stuk door en komen dichtbij de rivier. Die mondt verderop uit in Yellowstone lake. Een meer met een oppervlakte van 352 km2 en een maximale diepte van 131 meter. Da’s dus de Utrechtse Dom met nog 11 meter water erboven! De beestenboel in het park is heel divers. Elanden (gezien), bisons (gezien), wolven, beren, coyotes (allemaal niet gezien). Veel roofvogels natuurlijk.

Het park heeft ongeveer 10.000 warme bronnen en meer dan 200 geisers in het Upper Geyser Basin, waarvan Old Faithful de beroemdste is. In de begindagen van het park werd de geiser vaak gebruikt om de was te doen! Deze geiser spuit elke 92 minuten een 45m hoge kolom van water en stoom omhoog, hoewel deze tijd soms kan variëren tussen de 45 en 125 minuten. Andere beroemde geisers spuiten maar eens per 6 tot 8 maanden. We hopen te zien dat –ie het nog doet. Een ranger zegt desgevraagd dat de volgende uitbarsting ergens rond 18.37 zal zijn, misschien 10 minuten eerder of later. Daar gaan we niet op wachten want dat duurt nog bijna 1,5 uur en we moeten ook nog terug naar het hotel. Een slingerende enkelbaansweg leidt ons door weer een prachtig bergachtig gebied na een mijl of 70 naar een bredere weg waar we eindelijk die vrachtwagen kunnen inhalen. Hij heeft al een mijl of 50 vóór ons gezeten! ’s Ochtends waren we om 10 voor 9 weggegaan. We zijn precies 12 uur later weer thuis. We hadden gepland om uit eten te gaan maar zijn daar veel te moe voor. Morgen dan maar.