WTC en zo. - Reisverslag uit Fairview, Verenigde Staten van Jan-Evert Joosen - WaarBenJij.nu WTC en zo. - Reisverslag uit Fairview, Verenigde Staten van Jan-Evert Joosen - WaarBenJij.nu

WTC en zo.

Door: Jan-Evert

Blijf op de hoogte en volg Jan-Evert

19 Juli 2015 | Verenigde Staten, Fairview

Zaterdagochtend 07.30. Wat hóór ik toch? Het klinkt huiselijk. En ja hoor: een wasmachine. Lekker dan. De bewoonster van het appartement wat wij hebben doet de was. Nou ja, anders was ik wel wakker geworden van de felle regenbui en de donder die daarbij hoort. Gelukkig gaf buienradar een gunstig beeld van de rest van de dag. Gelukkig maar want we gaan vandaag New York op heel bijzondere wijze zien: vanaf 400 meter hoog in het One World Observatory (OWO voor verderop in het verhaal). Vanaf 2 uur zou de zon komen en wij gaan om 2 uur omhoog.

We staan aan de rand van één van de twee memorialpools. Vroeger stonden hier de torens van het WTC. Ik vind het indrukwekkend. Er ruist water langs de vier zijden omlaag. Verder is het hier erg rustig terwijl er toch veel mensen zijn. Langs de vier zijden zijn in staalplaten de namen van de slachtoffers uitgesneden. Ze zijn gegroepeerd als Flight 17, First Responders etc. Bij een paar namen staat "and her unborn child". Daar moet je dan even wat langer bij stilstaan. Iedereen is zich ongetwijfeld bewust van wat hier is gebeurd. Hoewel? Net als bij de moord op Kennedy in 1963 bestaan er allerlei geruchten, mysteries rond wat er écht is gebeurd. Buiten het Memorial staan een paar mensen met borden, foto's en foldermateriaal. waarmee ze met mensen de discussie willen voeren of alle verhalen die door de regering Bush de wereld in zijn geslingerd wel allemaal waar zijn. Is er gebeurd wat men zegt dat er gebeurd is? Complottheoriëen te over. Vragen als: "hoe kan het dat het bovenste deel van een gebouw wat door een vliegtuig is geraakt eerst 400 feet omhoog gaat en daarna rechtstandig instort"? Of: WTC 7 stort ook in, maar veel later dan de torens. Op foto's is een knik in het dak te zien vlak vóór het instorten. Experts zijn het erover eens dat dit alleen maar kan als er van binnenuit met explosieven is gewerkt. 400 Gelaste verbindingen per seconde gaan niet zomaar stuk.
Allemaal vragen die voorlopig géén antwoord hebben.

De rij wachtenden voor het 9/11-museum is zó groot dat we weggaan en ons melden bij OWO. We hebben tevoren kaarten besteld en de prints meegenomen. We gaan naar binnen en worden via een lange gang geleid naar liften die in no time omhoog gaan. Boven stellen twee meiden ons op voor een vidiwall. Daarop (hoe ontzéttend Amerikaans) allerlei beelden van New York. Muziek erbij; je kent het wel. Aan het einde van de show gaan de schermen omhoog en we zien...... New York van 400 meter hoog. Kippenvelmomentje. Overweldigend.
We lopen verder en kunnen 360 graden rondlopen en de stad van alle kanten bekijken. Veel bekende gebouwen, de drie bruggen, Empire State Building noem maar op. Veel bedrijvigheid op het water. De gele Staten Island ferry, rondvaartboten, pleziervaart. Ook commerciëel zit ertussen. Het is een trekker van de eerste orde en ab-so-luut de centen waard.

Terug beneden gaan we weer op zoek naar het bordje "Lincoln Highway". We vinden het niet. Naar een plek waar ze wifi hebben. De Mac dus. Onderweg veel dranghekken en mensen die "ergens op staan te wachten". Ik spreek een agent aan. "Officer, what's going on?" Hij zegt" the president is in town". En hij schijnt ieder moment langs te kunnen komen. Vandaar! We wachten. Intussen vergapen we ons aan het aantal politieauto's, motoren, agenten, verkeersregelaars. Ook auto's van de secret service ertussen. Hoezo onopvallend? Mannen met zonnebrillen, in de kraag de kringels van hun oortjes, in zwarte auto's met geblindeerde ramen. Overduidelijk. Blokken worden afgezet en zijstraten geblokkeerd met tig politieauto's. Dan geeft de ene agent de ander een seintje: hij komt eraan. Dat duurt nog even. Eerst een leger aan voertuigen als motoren, auto's, twee (2) ambulances, nog meer motoren, zelfs een sleepauto zit in de stoet. Daarna even niets en dan komt "the beast" de hoek om. 8000 kilo gepantserd en volledig beveiligd. Eigen zuurstofvoorziening aan boord; je kan het zo gek niet bedenken. Oef, het zijn er zelfs twee. Zit -ie nou in de eerste of in de tweede? Na dit monster komen er nog véél meer auto's achteraan. We vragen ons af: "waar heeft Barack die allemaal voor nodig?" Later bleek dat Obama zijn dochters en een paar vriendinnen had meegenomen naar New York, zomaar als uitje!!! Daarom al dat vertoon dus. We vinden het wat overdreven. Voor meer info over The Beast: https://www.youtube.com/watch?v=al6lbtpRW1g

En door naar de wifi. Wel gevonden waar het bord hangt maar het bord zélf niet. De foto is gejat van internet.

• 19 Juli 2015 - 17:30

Marjan:

Wat leuk om te lezen. Idd. Het stond in de krant dat Obama met zijn dochters een keer in Centeal Park wilden wandelen. Ik vond destijd het uitzicht op de Twin Tower ook fenomenaal. Ik moet echt nog een keer terug. Benieuwd naar het vervolg.

• 19 Juli 2015 - 21:51

Chris:

Is OWO in de Freedom Tower? Dat moet fantastisch zijn en dat blijkt ook uit jullie verhaal. Het 9/11 museum is ook indrukwekkend, maar ik snap dat jullie de rij te lang vonden. Als je nog later op de avond ontspannen uit wilt in New York is het keldercafe , Maria's Crisis, in Bleekerstreet schuin tegenover Starbucks de moeite van een bezoekje waard. Het ligt vlak bij het parkje met een herdenkingsmonument aan de homoachtervolging in Greenwichvillage. Maar misschien zijn jullie al lang vertrokken.
    En die Obama. Hij zal zich al die heisa wel moeten getroosten. Veel plezier verder. F en C